Java Script Değişkenler

Değişken, içinde
değerler saklayabileceğiniz bir programlama aracıdır. Değişkenlerin
sakladığı değer kod sayfaları boyunca değişebilir, birbirine
aktarılabilir. Değişkene başka bir değer atayabilirsiniz veya
değişkenin sakladığı değeri program içinde kullanabilirsiniz.
Değişkenler genellikle programın başlangıcında isimlendirir; böylece
bu isimlerle değişkeni çağırabilir, değişkenin taşıdığı değeri
kullanabilirsiniz. Not: Değişkenin ismi program boyunca değişmez,
ancak taşıdığı değer değişebilir.





Değişken İsimleri



Değişkenleri isimlendirirken dikkat etmemiz gereken bazı kurallar
vardır:



* Değişken ismi harf, rakam veya "_" (altçizgi) karakterlerinden
oluşabilir.

* Değişken isminin ilk karakteri bir harf veya "_" (alt çizgi)
işareti olmalıdır. (vol_html23 gibi)

* JavaScript küçük harf, büyük harf ayrımı yapar. Mesela değişken
isminiz DIAZ ise, bu değişkeni hep böyle büyük harflerle yazmak
zorundasınız. diaz yazarsanız, gözatıcı bunu farklı bir değişken
olarak okur.

* Değişken isimlerinin uzunluğu 255 karakter kadar olabilir.

* Değişken isimleri içinde diğer semboller (+, -, /, boşluk, vb.)
yer alamaz.

* Değişken isimlerinde İngilizce`de olmayan karakterleri (ş, ç, ö,
vb.) kullanmayınız. (Genellikle yeni kullanıcılar bu kuralı her
zaman anımsamıyorlar.



Değişkenlere Değer Verme



Değişkenlere değer verirken, değişken her zaman sol tarafta yer
alır. Mesela sayi değişkenine 15 değerini vereceksek, şöyle yazarız:




sayi= 15



Değişkenler birbirinin değerini de alabilir. Her zaman sola yazılan
ifade, sağdaki değeri alır. Örneğin şu iki değişkene bakalım:



sayı1= 5

sayı2= 10

sayı1= sayı2



Burada sayi1 ve sayi2 isimli iki değişken söz konusu. Önce sayi1
isimli değişkene 5 değeri veriliyor. Sonra sayi2 değişkenine 10
değeri veriliyor. Sonra sayi1 değişkenine sayi2`nin değeri
verilerek, sayi1`in değeri değiştiriliyor. Böylece sayi1= 10, sayi2=
10 oluyor. Eğer sayi2 = sayi1 ifadesi olsaydı (sayi2 solda
yeralsaydı), sayi1`in değeri sayi2`ye verilmiş olacaktı. Bu durumda
sonuç değişik olurdu: sayi1= 5, sayi2= 5



Yukarıdaki yazdıklarımızı bir uygulamayla gösterelim:





Javascript:

<html>

<head>

<title>JavaScript Uygulaması</title>

</head>

<body>



<script language="JavaScript">

sayi1=5

sayi2=10

sayi1= sayi2

document.write(sayi1)

document.write("<br>")

document.write(sayi2)

</script>



</body>

</html>






Dikkat ederseniz document.write(...) kodunun parantez arasına
değişkenleri yazarken, tırnak işareti kullanmadık. Çünkü değişkenler
HTML elemanı değil, JavaScript elemanı. Bu üç kod yerine şöyle
yazabilirdik: document.write(sayi1 + "

" + sayi2). İsterseniz değişkenlerin yerini değiştirelim (sayi2 =
sayi1 yapalım):





Javascript:

<body>



<script language="JavaScript">

sayi1=5

sayi2=10

sayi2= sayi1

document.write(sayi1 + "<br>" + sayi2)

</script>



</body>

</html>






Değişken Tanımlama ve Değişken Türleri



Yukarıdaki uygulamalarımızda değişkenlere değer verdik ama onları
tanımlamadık, tanımlamak zorunda da değiliz. Ancak bu değişkenleri
var kodu ile baştan tanımlamak doğru bir yaklaşımdır. (Başka program
bilenlere not: Eğer baştan tanımlamazsak, değişkenler global olur.
Başka program bilmeyenlere not: Önceden tanımlamakta büyük
kerametler var.) Aşağıdaki üç durum da aynı şeyi ifade ediyor:



var sayi1

var sayi2

sayi1=5

sayi2=10



veya,



var sayi1, sayi2

sayi1=5

sayi2=10



veya,



var sayi1=10, sayı2=5



Bu şekillerde değişkenleri tanımlayabiliyoruz. Şimdiye kadar
değişkenlere hep sayısal değerler verdik. Oysa JavaScript
değişkenleri 5 çeşit değer alabiliyor:

Sayısal Değerler Aritmetik işlemler yapılabilen her türlü sayısal
değer: tam sayı, ondalık sayı, negatif sayı.

sayi = 32

Alfanümerik Değerler Aritmetik işlemler yapılmayan, metinsel
özellikler taşıyan değerler.

sev = "Cameron Diaz"

Onay Değerleri Sadece doğru veya yanlış değerlerini kabul eden
değerler. Doğru ifadesi 1 ile, yanlış ifadesi 0 ile ifade ediliyor.
(Ecnebiler boolean diyor.)

cevap = 1

Fonksiyon Değeri Değişkenler tıpkı sayılar ve metinler gibi
fonksiyonları da saklayabilmektedir.

yap = selam()

Nesne Değeri Değişkenler HTML nesnelerini (düğme, metin, resim, vb.)
değer olarak saklayabilmektedir. (Özellikle gelişmiş JavaScript
örneklerimizde çok kullanacağız.) Unutmayalım ki JavaScript nesneye
dayalı programdır.

eleman = dugme



Değişkenler gerek yapısal gerek nesneye dayalı programlarda büyük
önem taşır.



Hanci.org sizlere daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanıyor.
Hanci.org sitesini kullanarak çerez politikamızı kabul etmiş olacaksınız.
Detaylı bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası metnimizi inceleyebilirsiniz.