Visual Basic Özellikler Penceresi

Bir formun konumunu değiştirmek
onun özelliğini değiştirmek anlamına gelir. Özellikler
penceresi açıldığında Şekil-2'deki gibi görüntülenir. Başlık
çubuğu altındaki nesne kutusunda (Object Box) yer alan
açıklama nesnenin adını ve ne tip bir nesne olduğunu belirtir.
Örneğin Şekil-2'deki "Form1 Form" açıklaması seçili nesnenin
bir form olduğunu ve adının Form1 olduğunu göstermektedir.
Nesne kutusunu altındaki ayarlar kutusunda (Settings Box) ise
pencerede o anda seçilmiş olan ayarın değeri görüntülenir ve
değiştirilebilir. Seçeneklerin çoğunluğu kullanıcıya düşen
liste olarak sunulur. Bu liste renkler için paleti
görüntülerken, pencerenin görünür olma özelliği için ise
doğru/yanlış (True/False) olarak sunulur.



Bazı Form Özellik Tanımları




(Name): İsim




Appearance: Formun düz ya da 3-boyutlu görünmesini sağlar.




BackColor: Artalan rengi




BorderStyle: Kenar çizgisi biçimi




Caption: Form Başlığı




ControlBox: Pencere kontrollarının olup olmayacağını belirler.




Font: Yazı tipini belirler.




Height: Formun yüksekliğini belirtir.




Left: Formun sol koordinatını belirler.




Top: Formun üst koordinatını belirler




Visible: Formu gizlemek ya da gizli formu görüntülemek için
kullanılır.




Width: Formun genişliğini belirtir.



Programı
Başlatma



Visual Basic programını başlattığınızda ekrana Şekil-3'deki
Yeni Proje Penceresi gelir. Eğer Visual basic daha önceden
çalışıyor ise aynı pencereyi File/New project seçeneği ile de
açabilirsiniz. Bu pencere seçenekleri ile proje tipini
belirleyebilirsiniz. Normal proje için Standard.EXE, Internet
ile ilgili projeler için Activex.EXE kullanınız.








Şekil-4. Proje Tasarım Penceresi



Proje açıldıktan sonra proje tasarım penceresi Şekil-4'deki
gibi ekrana gelir. Bu pencerenin başlığı Project1: Microsoft
Visual Basic (Design) olarak görüntülenir. Daha sonra bu
program çalıştırıldığında Design-Run olarak değişecektir.




Bu yeni proje bir form ile başlar. Genelde bu form
programınızın başlangıç sayfası olur. Form penceresi dışında
Tasarım Penceresi üzerinde projede yer alan formları gösteren
"Project1" adlı proje penceresi, formun ekran üzerindeki
boyutunu gösteren "Form Layout" penceresi ile nesne
özelliklerini gösteren "Properties" penceresi yer alır.
Tasarım penceresinin sol tarafında ise nesne yaratımı için
gerekli bir araç çubuğu bulunur.




Projeyi Saklama




Projenin saklanması için öncelikle projenin bileşenleri (form,
kod modülü, vs.) ayrı ayrı ait oldukları dosyalara saklanmalı,
daha sonra projenin kendisi proje dosyası olarak
saklanmalıdır.




Projeyi saklamak için File/Save
Project menü seçeneği ya da araç çubuğu üzerindeki Save
Project düğmesi tıklanır. Her proje bileşeni için ardı ardına
Şekil-5'deki Yeni Adla Proje Saklama Diyalog kutusu ekrana
gelecektir. Bu kutu üzerinde her dosyanın adını ve yerini
belirlemeniz gerekmektedir.




Şekil-5. Yeni Adla Proje Saklama Penceresi




Formları Programlama





Formlar 20'den
fazla olaya tepki verebilirler. Bu tepkinin ne olacağını
kodlama ile belirtebilirsiniz. Örneğin, kullanıcı form
üzerindeki herhangi bir bölgeyi tıkladığında bir mesaj
görüntüleyebilirsiniz. Kodlamayı yapabilmek için formu çift
tıklamak ya da View/Code komutu kullanmak yeterlidir. Bu komut
çalıştırıldığında Şekil-6'daki pencere ekrana gelir. Bu
pencerenin üst sağındaki "Object" kısmında formda yer alan tüm
nesnelerin listesi, soldaki "Proc" kısmında ise nesnenin
tanıyacağı olaylar bulunur.



Şekil-6. Form Kod Penceresi



Form tıklandığında "Fareyi tıkladınız" mesajını vermek için
gerekli kod aşağıdadır:

Sub Form_Click

Print "Fareyi tikladiniz."

End Sub



Örnek Form Olayları

Activate

Formun etkin pencere olması



Click

Form üzerinde farenin tıklanması



DblClick

Form üzerinde farenin çift tıklanması



Deactivate

Formun edilgen olması



GotFocus

Form denetçilerinin edilgen, formun etkin olması



KeyDown

Odak form üzerinde iken klavye tuşuna basılması



KeyPress

Odak form üzerinde iken klavye tuşuna basılıp bırakılması



KeyUp

Odak form üzerinde iken herhangi bir tuşa basılması yada
bırakılması



Load

Form penceresinin açılması



LostFocus

Odağın formdan başka bir nesneye kayması



MouseDown

Farenin bir tuşuna basılması



MouseMove

Farenin hareket ettirilmesi



MouseUp

Farenin basılan tuşunun bırakılması



Unload

Formun kapatılması





Örnek Form Yöntemleri



Circle

Form üzerine daire, elips ya da yay çizer



Cls

Form üzerindeki tüm yazı ve resimleri siler



Hide

Formu gizler fakat kapatmaz



Line

Form üzerinde çizgi ya da dikdörtgen çizer



Move

Formu hareket ettirir



Print

O andaki renk ve yazı boyunu kullanarak form üzerine yazı
yazar



PrintForm

Formu ekranda göründüğü gibi yazıcıya yollar



Refresh

Formun kendini yeniden çizmesini sağlar



Scale

Formun koordinat sistemlerini tanımlar



SetFocus

Odağın forma kaymasını sağlar



Show

Formun görüntülenmesini sağlar



TextHeight

Yazı boyunu belirler



TextWidth

Yazı uzunluğunu belirler




Kullanıcı
Etkileşimi




Kullanıcıdan bilgi
almak için kontrol nesneleri kullanılır. Bu kontrol nesneleri
Şekil-7'de görüntülenmektedir.















































Gösterici (Pointer)




Resim Çerçevesi
(PictureBox)




Etiket (Label)




Yazı Kutusu (TextBox)




Çerçeve (Frame)




Komut Düğmesi (CommandButton)




İşaret Kutusu (CheckBox)




Seçenek Düğmesi
(OptionButton)




Çekme Liste (ComboBox)




Liste (ListBox)




Yatay Kaydırma
Çubuğu (HScrollBar)




Düşey Kaydırma
Çubuğu (VScrollBar)




Zamanlayıcı (Timer)




Sürücü Listesi
(DriverListBox)




Dizin Listesi (DirListBox)




Dosya Listesi (FileListBox)




Şekil (Shape)




Çizgi (Line)




Resim (Image)




Veri Denetçisi
(Data)




OLE Denetçisi (OLE)







Şekil-7. Kontrol
Nesnelerinin Yer Aldığı Araç Çubuğu



Bir Nesnenin Taşınması ve
Boyutlandırılması



Bir nesnenin taşınma ve boyut değiştirme işlemleri grafik
nesnelerinki ile aynıdır. İstenirse birden fazla nesne Ctrl tuşu
basılı tutularak seçilir ve grup halinde taşıma ya da boyut
değiştirme işlemi gerçekleştirilebilir.

Etiket

Kullanıcıya bilgileri ve yazıları görüntülemek için kullanılır,
burada bilginin kullanıcı tarafından değiştirilmesi olası değildir.

Etiket Ekleme

Yazı kutularının işlevini belirlemek için her yazı kutusu ile
birlikte bir adet etiket kutusuna gereksinim vardır.

Araç çubuğu üzerinde etiket kutusu düğmesini tıklayınız.

Farenin imlecini form üzerine, kutuyu koyacağınız yerin bir köşesine
götürünüz.

Fareyi tıklayarak parmağınızı bırakmadan kutunun karşı köşesi olacak
yere kadar sürükleyiniz, ve fare düğmesini bırakınız.

Etiket kutusunun özellikleri "Properties" penceresinde görüntülenir.
Nesnenin adı "Name" ile belirlenir, etiketin ekranda gözükecek
yazısı ise "Caption" bölümüne yazılır.

Yazı Kutusu

Kullanıcıdan yazılı olarak bilgi almak ve yine bilgileri kullanıcıya
göstermek için kullanılır. Yazı kutusunun özellikleri yine "Properties"
penceresinden değiştirilir. Yazı kutusuna girilen bilgi sayısal
bilgi de olsa karakter dizini olarak kabul edilir. Aritmetik işlem
yapılacağı takdirde sayıya çevrilmelidir (Val komutu ile). Yazı
kutularının ismi vardır ancak başlık - "Caption" özelliği bulunmaz.


Yazı Kutusu Eklem

Araç çubuğu üzerinde yazı kutusu düğmesini tıklayınız.

Farenin imlecini form üzerine, kutuyu koyacağınız yerin bir köşesine
götürünüz.

Fareyi tıklayarak parmağınızı bırakmadan kutunun karşı köşesi olacak
yere kadar sürükleyiniz, ve fare düğmesini bırakınız.

Komut Düğmesi

Kullanıcının tıklaması ile çeşitli işlevlerin çalıştırmasını
sağlayan düğmelerdir. Komut düğmelerinin üzerine komutun işlevini
belirten yazılar başlık-Caption özelliği ile iliştirilir. Başlık
yazısı düğmenin ortasına yazılır. Başlık düğmenin standart boyundan
geniş ise boyutlandırma otomatik olarak yapılmaz. Bunu sizin
yapmanız gerekir. Başlık üzerinde bir karakterin altını çizmek için
o karakterin önüne & işareti konur, ve o karakter altı çizili olarak
yazılır. Böylece komut Alt tuşu ile altı çizili karakterin klavyeden
basılması ile de çalıştırılır.

&Son - Son -- Alt+S ile Son komutu gerçekleşir ve program sona erer

Komut Düğmesi Ekleme



Araç çubuğu üzerinde komut düğmesi düğmesini tıklayınız.

Farenin imlecini form üzerine, düğmeyi koyacağınız yerin bir
köşesine götürünüz.

Fareyi tıklayarak parmağınızı bırakmadan düğmenin karşı köşesi
olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare düğmesini bırakınız.






Hanci.org sizlere daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanıyor.
Hanci.org sitesini kullanarak çerez politikamızı kabul etmiş olacaksınız.
Detaylı bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası metnimizi inceleyebilirsiniz.