Flash Menü ve Çizim Dersi







Kod Alanı:

Arrow (Ok aleti )



Bu aleti daha çok bir nesneyi seçmek için kullanırız. Ok eğer boş
bir alanda duruyorsa altında dikdörtgen şekli vardır. Herhangi bir
nesnenin üzerine doğru çekerseniz, altında dört yönlü bir şekil belirir.
Eğer çizgilere doğru yanaştırırsanız, altında bir eğri belirir ki tutup
çektiğiniz zaman başlangıç ve bitiş noktalarını bozmadan çektiğiniz
yere kadar uzar. Oku çizgilerin köşesine doğru yanaştırırsanız, bu sefer
altında iki çizgiden oluşan bir köşe belirir, tutup çekerseniz sadece
köşenin yerini değiştirir. Bir nesnenin üzerindeyken bir kez
tıklarsanız, sadece seçtiğiniz alan yada çizgi seçili olacaktır. Eğer
iki kez tıklarsanız, şekle bağlı olan tüm nesneler seçili olacaktır.
Sadece çizgileri seçmek için herhangi bir çizginin üstünde çift
tıklamanız yeterli olacaktır. Şeklin hepsini değilde bir kısmını seçmek
isterseniz, SHIFT tuşuna basılı tutarak seçmeye devam edebilirsiniz.
Eğer seçeceğiniz alan köşeli bir bölüm ise, fare ile boşlukta bir yere
tıklayıp, basılı tutarak seçeceğiniz bölüme gelinceye kadar sürükleyin
ve bırakın, böylece belirlediğiniz alan seçili olacaktır.






Kod Alanı:

Lasso (Kement aleti )



Bu aleti, herhangi bir nesnenin bir bölümünü seçmek için kullanırız.
Kement aleti ile çizmeye başladığımız şekli tam başlangıç noktasında
bitirmek zorunda değilsiniz, program otomatik olarak şekli kendisi
kapatıyor. Modifier kısmında bulunan Polygon yani düz çizgiler ile seçen
düğmeye basmamış iseniz, seçeceğiniz alan farenizin aldığı yolu aynen
izler. Eğer Polygon seçeneğini seçtiyseniz, seçeceğiniz alanın ilk
noktasını tıklayarak belirleyin. Daha sonra her tıkladığınız noktaya
doğru bir çizgi çizecektir. Kapatmak için çift tıklamanız yeterli
olacaktır. Modifier kısmında bir de Magic Wand seçeneği vardır. Eğer
sahneye bir resim import (eklemek ) ettiyseniz. Ve bu resmin içindeki
herhangi bir rengi seçmek için, bu seçenek kullanılır. Ama bunu
kullanmak için resmi seçip Modify > Break Apart ( ya da CTRL+B )
yapmanız gerekir.






Kod Alanı:

Line (Çizgi çizme aleti )



Eğer düz bir çizgi çizme ihtiyacı duyarsanız, bu aleti seçin ve
çizmeya başlayacağınız yere tıklayıp basılı tutarak başlangıç noktasını
belirtin. Fareyi sürükleyerek bitiş noktasına getirin, ve bırakın. Eğer
düz bir şekilde çizemiyorsanız, menü çubuğunda ki Snap (yakala ) tuşuna
basın. Bu sahnenin artalanındaki Gridleri ( yatay ve dikey olarak
kesişen hatlar ) yakalar. Gridleri görmek için View > Grid (yada
CTRL+SHIFT+ALT+G ) seçeneğini işaretleyin. Gridleri çıkardınız ama
aralıklarını beğenmediyseniz, Modify > Movie (CTRL+M )ye basın ve
karşınıza gelecek ekrandan Grid aralıklarını(Grid Spacing ), Grid
rengini ve hatta çalıştığınız sahnenin artalan rengini ve büyüklüğünü de
belirleyebilirsiniz. Çizeceğiniz çizginin kalınlığını ve rengini de
Modifier kısmından değiştirebilirsiniz.








Kod Alanı:

Text (Yazı yazma aracı )



Sahnenin herhangi bir yerine yazı aletini seçtikten sonra tıklayın.
Şimdi yanıp sönen bir imleç belirecektir. Yazını yazıp bitirdikten
sonra, yazıyı fare ile tarayarak yazı formatını, rengini, font
büyüklüğünü, tipini, kalınlığını ve yatıklığını, Modifier kısmından
değiştirebilirsiniz. Modifier kısmında en altta bir abl tuşu vardır. Bu
da sahneye bir yazı kutusu eklemeye yarar. Bu tuşa bastıktan sonra,
sahnenin herhangi bir yerinde fareyi basılı tutarak bir dikdörtgen
çizerseniz, bu sizin yazı kutunuz olacaktır. Bunu kullanmayı daha sonra
geniş bir şekilde anlatacağız.








Kod Alanı:

Oval (Yuvarlak çizimi )



Daire veya elips şeklinde bir oval çizmek için, alet kutusundan oval
aletini seçin. Çizeceğiniz ovalin iç rengini ve çizgi rengini Modifier
kısmından ayarlayabilirsiniz. Sahne kısmına geldiğinizde fare imleci
artı şekline dönüşür. Herhangi bir yere tıklayın ve fareyi sürükleyip
bırakın. Artık ovaliniz hazır. Ovalin dış çizgisinin kalınlığını ve
çizgi tipini yine modifier kısmından değiştirebilirsiniz. Eğer dış
çizginin olmasını istemiyorsanız, ovali çizdikten sonra fare imlecini
dış çizginin üstüne getirerek tıklayın. Dış çizgi seçili olduktan sonra
delete tuşuna basın. Çizmek istediğiniz kusursuz bir daire ise SHIFT
tuşuna basarak yapabilirsiniz.






Kod Alanı:

Rectangle (Dikdörtgen çizimi )



Dikdörtgen aleti aynı oval aleti gibidir. Çizeceğiniz dörtgenin iç
rengini ve kenar renklerini modifierler sayesinde değiştirebilirsiniz.
Burada bir modifier daha var bu da dörtgenin kenarını yuvarlatmaya
yarar. Modifiere bastıktan sonra karşınıza gelecek ekrana istediğiniz
bir rakamı girin ve bir dörtgen çizin. Girdiğiniz rakam kadar kenarlar
yuvarlatılmış olur. Eğer kare çizmek isterseniz, SHIFT tuşuna basılı
tutarak çizin. Mükemmel bir kare çizmiş olursunuz.






Kod Alanı:

Pencil (Kalem aleti )



Kalemle çizim yapmak için kalem aletini seçin. Modifier kısmında
bildiğiniz modifierlerin dışında bir modifier daha varki bu size en
lazım olanı. Straigten seçeneğini seçtiğiniz zaman çizim yaparken
çizgileriniz hep düz bir hal alır. Smooth seçeneğini seçerseniz çizim
bittikten sonra çizgilerinizin yumuşadığını göreceksiniz. Ink seçeneğini
seçerseniz çizgilerinizin formunu fazla bozmadan yumuşatır. Çizgi
kalınlığını, tipini ve rengini, ilgili modifierlerden
değiştirebilirsiniz. Yukarıdaki animasyonu izleyerek farkı
anlayabilirsiniz.






Kod Alanı:

Brush (Fırça aleti )



Çizmek için kalemmi yoksa fırça mı kullanacağımız nesneye göre
değişir. Kalem vuruşları çizgi, fırça vuruşları ise çeperler
oluşturuyor. Yani kalın bir fırça ucuyla bir şey çizdiğinizde sanki
ortaya çıkan nesnenin çevresini kalemle çizmiş ve içini de seçili renkle
boyamışız gibi olur. Bu yüzden dolgun nesneleri fırçayla çizmek daha
mantıklı olur. Çizim yaptıktan sonra herhangi bir yeri boyama ihtiyacı
duyarsanız alet kutusundan fırçayı seçin. Sonra modifier kısmından fırça
tipini, kalınlığını ve boya rengini ayarlayın ama en önemlisi çizimin
neresini boyamak istediğiniz. Bunun için modifier kısmında bulunan
seçeneklerden Normal olanı; çizimin her yerini boyar, Fills seçeneği;
çizilen resmin çizgileri hariç her yeri boyar, Behind seçeneği;
çizdiğiniz resimdeki tüm renkleri koruyarak boyama yapar, Selection
seçeneği; çizimde sadece seçtiğiniz alanı boyar, Inside seçeneği; çizim
içindeki renkleri boyar. Tıpkı yukarıdaki animasyon gibi






Kod Alanı:

Ink Bottle (Mürekkep şişesi )



Nesnenizi çizdiniz, hemde bayağı karışık bir nesne oldu. Ama bir
baktınız nesnenizin bir yada bir kaç çizgisi istediğiniz gibi değil.
Hemen değiştirmek istediğiniz çizgileri seçin, ardından mürekkep şişesi
aletini tıklayarak, modifier kısmından çizginizin formunu belirleyin. Ve
seçtiğiniz çizgilerden herhangi birine tıklayın. Bingo! İşte
istediğiniz oldu. Modifier kısmında bulunan çizgi tipi ve kalınlığı için
birer adet custom yani size özel seçenekler de var. Bunlarla çizgi
formunuzu istediğiniz gibi belirleyebilirsiniz.






Kod Alanı:

Paint Bucket (Boya kovası )



Nesnelerimizi çizdik. Hatta çizgilerini değiştirmesini bile
öğrendik. Şimdi de nesnelerin içini boyamayı öğreneceğiz. Bunun için
kova aletini seçip, modifier kısmından rengini ve boyayacağımız nesnenin
kapalılık durumuna göre gap sizeını seçmemiz lazım. Peki nedir bu Gap
size; nesnenin dış çizgilerinin tamamı ile birbirine temas etme durumu.
Yani çizdiğimiz nesnenin dış çizgileri tam anlamı ile birbirine temas
ediyorsa Dont Close Gaps seçeneği ile boyanabilir. Etmiyorsa Close Large
Gaps seçeneği ile boyanabilir. Bu demek değildir ki bir dörtgenin
sadece üç çizgisini çizeyimde içini Close Large Gaps ile boyayayım.
Ancak sizin görebileceğiniz kadar açıklıklarda boyayabilir. Modifier
kısmında en altta iki adet daha düğme var bunları Gradient hakkında
bilgi verirken açıklayacağız.






Kod Alanı:

Dropper (Damlalık aleti )



Damlalığınız sahnenin varolan bir kısmından renk ve stil bilgilerini
çeker. Örneğin bir nesnenin herhangi bir rengini yine kullanmak
istediğinizde damlalığınızı o renge götürüp tıklamanız yeterli
olacaktır. İmleç otomatikman boya kovası olacak ve seçtiğiniz rengi
boyayacaktır. Eğer damlalığınızı nesnenin kenarına yakın bir yerine
getirirseniz altında bir kalem belirir ve nesnenin rengini değilde kenar
stilini kopyalacağınızı bildirir.






Kod Alanı:

Eraser (Silgi aleti )



Şimdi de yaptığımız yanlışları düzeltmeyi yani silme işlemlerini
öğrenelim. Alet kutusundan silgi aracını seçtiğiniz zaman modifier
kısmında silgi kalınlığı ve silgi seçenekleri belirir. Erase Normal,
üzerinde gezindiğiniz herşeyi siler. Fills seçeneği, çizgilerin içinde
kalan renkleri siler. Lines seçeneği, sadece çizgileri siler. Selected
fills seçeneği, seçmiş olduğunuz bölgeleri siler. Inside seçeneği ise,
silme işlemine başladığınız yerdeki renkleri siler yani sileceğiniz
bölgenin içinde başlamanız lazımdır.






Kod Alanı:

Hand (El ile oynatma )



Sakın yanlış anlamayın! animasyonu oynatmayacağız. Sahneyi
büyüttüğünüz zaman, görünmeyen kısımlarına ulaşmak için bu aleti seçin
ve basılı tutarak gezdirin. Eğer yan tarafta ve alttaki kaydırma
çubuklarıyla uğraşamam diyorsanız bu alet size göre.






Kod Alanı:

Magnifier (Büyüteç aleti )



Sahneyi büyütmek veya küçültmek için kullanırız. Herhangi bir anda
büyüteç aletine iki kez tıklarsanız sahne normal yani 1/1 ölçeğine geri
döner. Büyütme işini en fazla 5 kez, küçültme işini ise en fazla 4 kez
yapabiliriz. Sahneyi ne kadar büyütürseniz büyütün çizgileriniz hala
mükemmel görünecektir. Neden? Vektör programı olduğu için.


Hanci.org sizlere daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanıyor.
Hanci.org sitesini kullanarak çerez politikamızı kabul etmiş olacaksınız.
Detaylı bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası metnimizi inceleyebilirsiniz.