AJAX Puanlama Uygulaması

Kısa Bilgi

Ajax-Tr sitesinde yazıların her birinin altında görebileceğiniz,
yazıyı puanlama mekanizmasının benzerini kendi sitenizdeki; yazılar,
makaleler, haberler gibi her türlü metin içerikli bölüme uygulamak
istiyorsanız AJAX sizin için çok iyi bir çözümdür. Bu yazıda elimden
geldiğince bu mekanizmanın AJAX ile nasıl yapılabileceğini
göstereceğim. Bunu yaparken de prototype.js’nin hazır AJAX
fonksiyonlarından faydalanacağım. Tabii siz isterseniz aynı
uygulamayı kendi kütüphanenizi, eyceks kütüphanesini ya da bir başka
kütüphaneyi kullanarak yazabilirsiniz.



Dosyalar

Bu kadar giriş taksiminden sonra isterseniz başlayalım. İlk
olarak betiğimizde kullanacağımız dosya/dizin yapısını ve neler
yapacağımızı görelim. Ana dizin içeriğini Resim 1’de ve resimler
klasörünün içeriğini Resim 2’de görebilirsiniz.










Ana dizinde yer alan dosyalardan index.php, ana sayfamız oluyor.
Temel işlemlerimiz bu sayfada olacak. Prototype.js, AJAX
fonksiyonları ve başkaca yararlı fonksiyonları içeren JavaScript
kütüphanemiz. Baglan.php, veritabanımız ile bağlantıyı sağlayan
dosyamız. Oyver.php, kullanıcı oy verdiği zaman bunu veritabanına
kaydeden dosya. Oyal.php ise ilgili yazının aldığı oyların durumunu
ekranda görüntüleyen dosya. Resimler klasöründe de kullanacağımız ya
da kullanmayacağımız bazı renkte yıldız resimleri bulunuyor. Yazının
sonundaki bağlantılar aracılığıyla bu resimleri indirdiğinizde kendi
uygulamalarınız için istediğiniz rengi kullanabilme şansına sahip
olacaksınız.



Neler Yapacağız ?

• Öncelikle ana sayfamız olan index.php dosyasının genel
şablonunu oluşturacağız. Bu sayfaya çok temel düzeyde bir makale
sistemi koyacağız. Bu, örnek bir uygulama olduğundan ve göstermek
istediğim asıl şey puanlama mekanizması olduğundan, diğer unsurlara
pek önem vermiyorum. Bu yüzden çok basitçe yazdım. Siz kendi
uygulamalarınızda geliştirebilirsiniz.



• Oyal.php adlı dosyamızı yazacağız. Bu dosya veritabanındaki
puanların ana sayfamızda görüntülenmesini sağlıyor.



• Oyver.php adlı dosyamızı yazacağız. Bu dosya da kullanıcı oy
verdiğinde puanların veritabanına yazılmasını sağlıyor.



• Son olarak index.php adlı ana sayfamıza dönerek Ajax ile ilgili
kısımları tamamlayacağız ve puan verme sistemimiz tamamlanmış
olacak.



Siz de bu yazıyla birlikte bu sistemi kodlayacaksanız, öncelikle
hazır olarak kopyalanması gereken dosyaları yazının sonunda bularak
ana klasörünüze kopyalayın. Bunlar; resimler klasörü ve içindeki
dosyalar, prototype.js dosyası ve baglan.php dosyasıdır. Baglan.php
dosyasını kendi veritabanı bilgilerinize göre değiştirmelisiniz
tabii. Bu arada veritabanımızda da yazilar ve puanlar isminde iki
tablo bulunuyor. Bu tabloların yapısını aşağıdaki resimlerde
bulabilirsiniz. Tablo yapısı ve örnek verilere ait SQL sorgularını
da yazının sonunda bulabilirsiniz.




Ana Sayfa

index.php’nin genel yapısı aşağıdaki gibi olacak.




Şablon kodumuzda açıklayacak pek birşey yok aslında. Sayfamızda
veritabanı işlemleri yapacağımız için baglan.php dosyasını en başta
include ediyoruz. Ayrıca prototype.js dosyamızı da sayfamıza dahil
etmeyi unutmuyoruz. Daha sonra eğer $_GET[‘id’] diye bir değişken
yoksa mevcut tüm yazıları listeleyen, bunların herhangi birine
tıklayınca da $_GET[‘id’] değişkeni oluşacağı için ilgili yazıyı
gösteren kodu yazıyoruz. Alta da puanın gösterileceği oylama div’ini
yerleştiriyoruz.



Oyal.php





Sayfanın başına veritabanına bağlantımızı içeren baglan.php
dosyasını include ediyoruz. Puan bilgisi alınacak yazının id’sini ve
kullanıcının IP adresini ilgili değişkenlere atıyoruz.



Burada IP adresini nerede kullanacağımızla ilgili bilgi vermek
istiyorum. Ben bu sistemi kodlarken bir ziyaretçinin birden fazla oy
verememesi için ziyaretçinin IP adresini kayıt etme yoluna
başvurdum. Aslında amacım temel mantığı göstermek olduğu için
ayrıntılara pek takılmadığımı daha önce de söylemiştim. Bu yüzden
bir ziyaretçinin birden fazla oy verememesini tamamen böyle bir
sistemle sağlamak doğru olmaz. Cookie ve Session gibi başkaca
sistemler de kullanmak ve veritabanına da çok fazla yük
getirmememesi açısından bir süre sonra kayıtları temizlemek gibi
ekstralarla bu sistemi geliştirmek mümkün ve hatta gerekli. Ama yine
de kodları çok fazla karıştırmamak açısından ben bu sistemle
kodlayacağım.



Değişkenleri atadıktan sonra veritabanından o yazıya verilen toplam
puanı puan değişkenine, ortalama puanı da ort değişkenine
yazdırıyoruz. Ort değişkenindeki @ işareti; eğer say değişkeni 0
ise, yani o yazıya daha önce kimse puan vermemişse Division by zero
yani Sıfırla bölünme hatası vermesini önlemek için konmuştur.
Ortalama1 değişkeni ort değişkeninin 2 ondalık hanesi bulunan,
ortalama2 değişkeni ise ort değişkeninin hiç ondalık hanesi
bulunmayan, yani tamsayı olan halidir. Ortalama2 değişkeni aynı
zamanda sarı olan yıldızların sayısı olacağı için bos2 değişkeni ise
geriye kalan gri yıldızların sayısı olacaktır.



Bundan sonra bir kontrol yapmamız gerekiyor. Bu kullanıcı aynı
yazıya daha önce puan vermiş mi ? Bu kontrolü yapmak için bir
sorgumuz ve onu izleyen bir if kalıbımız var. Eğer kullanıcı yazıya
daha önce de puan verdiyse; yazıya verilen ortalama puan değil de,
yazıya kullanıcının verdiği puan gösterilecek. Ortalama puan ise
ifade olarak yer alacak. Kullanıcıya gösterilen yıldızlar ise sarı
değil mavi olacak. Eğer kullanıcı ilgili yazıya daha önce puan
vermemişse, bu sefer gösterilen yıldızlar sarı olacak, onmouseover
durumunda omo(x) adlı JavaScript fonksiyonu çalıştırılacak. Bu
fonksiyonda x, o yıldızın kaçıncı yıldız olduğunun numarası oluyor.
Yani örneğin 3. yıldızsa, omo(3) fonksiyonu çalıştırılacak ve bu
fonksiyonun görevi 3. yıldıza kadar olan tüm yıldızları mavi, diğer
yıldızları ise gri yapmak olacak. Onmouseout durumunda, tüm
yıldızların eski haline dönmesini sağlayan, parametresiz omout()
fonksiyonu çalıştırılacak. Onclick durumunda ise oc(x) fonksiyonu
çalıştırılarak kullanıcının yazıya x puan vermesi sağlanacak.



En sona da her durumda yazının ortalama ne kadar puan aldığı ve kaç
kişinin puanlamaya katıldığı bilgisi yazılıyor.





Resim 5






Resim 6





Bu dosya ise puanların veritabanına yazılma işlemini
gerçekleştiriyor. Öncelikle baglan.php ile veritabanı bağlantısı
sağlandıktan sonra puan verilen yazının id’si, verilen puan, ve puan
verenin IP adresi ilgili değişkenlere yazılıyor. Daha sonra ise,
eğer puan veren kişi daha önce de aynı yazıya puan vermemişse, puan
verme işlemi tamamlanarak veritabanına yazılıyor. Bu dosya sadece
bir işlem yapan bir dosya, geri döndürdüğü bir değer yok.



Ana Sayfanın Ajax ile İlgili Kısımları

Ana sayfada prototype.js’yi dahil ettikten sonraki kısma şu
JavaScript fonksiyonlarını ekliyoruz.






Event.observe(window, ‘load’, oyal, false); satırı, prototype.js’nin
bize yaptığı bir güzellik ve sayfa yüklenir yüklenmez oyal()
fonksiyonunun çalıştırılmasını sağlıyor.



Oyal() fonksiyonu öncelikle div’imize Yükleniyor tarzında bir yazı
yazdırıyor. Daha sonra puanı alınacak yazının id’sini gönderilmek
üzere sc değişkenine yazdırıyor. Bir sonraki satırda ise oyal.php
dosyasına sc değişkeni parametreleri içerecek şekilde post metoduyla
gönderilirken, sonuçlar da oylama adlı div’e yazdırılıyor.



Omo(kac) fonksiyonu ise belirtilen yıldıza kadar olan yıldızların
hepsinin mavi renge, diğerlerinin ise gri renge dönüşmesini
sağlıyor. Bunu yaparken de yıldızların ilk hallerini dizi adlı dizi
değişkene aktarıyor.



Omout() fonksiyonu yıldızların hepsinin ilk hallerine dönmesini
sağlıyor. Bunu dizi adlı değişkeni kullanarak yapıyor.



Oc(kac) fonksiyonu ise istenen puanın yazıya verilmesini sağlıyor.
Öncelikle ekrana Yükleniyor tarzında bir yazı yazdıktan sonra, sc
değişkenine, gönderilecek parametreleri yazıyor. Bu parametreler
yazının id’si ve verilen puan oluyor. Daha sonra oyver.php dosyasına
bu parametreler gönderilerek puanın verilmesi sağlanıyor ve en son
olarak da puanlar güncellenmiş haliyle oyal() fonksiyonu ile ekrana
yazdırılmış oluyor.



Bu son fonksiyonda aklınıza takılmış olduğunu düşündüğüm iki soruyu
cevaplayayım. Birincisi neden Ajax.Updater değil de Ajax.Request
kullandığımızı sorabilirsiniz. Bunun sebebi dosyanın geri bir değer
döndürmemesidir. Dosya sadece işlemimizi yapmış olur böylece. İkinci
mevzu ise niye asynchronous: false ifadesini kullandığımızı
sorabilirsiniz. Ben yaptığım denemelerde bazen oyal() fonksiyonuyla
alınan puanların içinde bir adım önce verilen puanların hesaba
katılmayabildiğini gördüm. İki işlem arasında çok kısa bir zaman
aralığı olduğundan, bir işlem tamamlanmadan diğerinin tamamlanması
yanlış sonuçlara neden olabiliyordu. Bu yüzden bir işlemin başlaması
için diğer işlemin tamamlanmasını bekleme olayını sağlamış oldum.



Yıldızların üzerine gelindiğinde farenin el şekline dönüşmesi için
de yine head bölümüne şu kodu ekleyebiliriz :






Tüm bunlardan sonra puanlama sistemimizi tamamlamış oluyoruz.
Denemelerimizi yapıp emeğimizin ürününü almak gerçekten keyifli …
Böylece bundan sonraki uygulamalarımızda bu sistemi kullanabiliriz.
Hayırlı olsun !









Hanci.org sizlere daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanıyor.
Hanci.org sitesini kullanarak çerez politikamızı kabul etmiş olacaksınız.
Detaylı bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası metnimizi inceleyebilirsiniz.